Woningcorporaties lopen specifieke risico’s op incidenten. Bestuurders en commissarissen zijn daarin bijzonder kwetsbaar. U zit meestal niet direct ‘aan de knoppen’, maar u bent wel verantwoordelijk en mogelijk ook aansprakelijk. Naast het imago van de organisatie, gaan ook uw persoonlijke imago en reputatie ineens een rol spelen. Daar kunnen u en uw organisatie maar beter op voorbereid zijn. Reputatiemanagement verandert van gezicht. Woningcorporaties ervaren minder behoefte om onderscheidend van elkaar te zijn, maar hebben meer baat bij erkenning, waardering en legitimiteit. Hoe stuurt u in dat licht op de reputatie van de organisatie? En hoe stuurt u op uw eigen profiel en op de reputatie van de bestuurder en commissaris als ‘mens’? Voorbereiding is belangrijk. Als een incident zich eenmaal aandient, is het eigenlijk al te laat om actie te ondernemen. In rustiger vaarwater kunt u nog afspraken maken en kunt u voorbereiden hoe zo te handelen dat alle betrokken reputaties in tact blijven. Is een organisatie, bestuurder of commissaris eenmaal in opspraak, dan heeft dat grote gevolgen. De organisatie leidt reputatieschade en de toekomstige employabiliteit van de betrokken bestuurder(s) of commissaris(sen) is onzeker geworden. Een crisis vraagt dan ook om passende reacties en interventies.
Bestuurders en RvC-leden
Na dit college weet u:
Erik-Jan Hopstaken
7 PE-punten
Bent u als bestuurder en/of RvC geïnteresseerd in het incompany college 'Reputatiemanagement en crisiscommunicatie', vul dan hier uw gegevens in.
Zie Algemene leveringsvoorwaarden en klachtenprocedure CorporatieCollege.nl
Nestas communicatie, Esther Rijken Telefoon: (036) 530 77 00 E-mail: e.rijken@nestas.nl