Woningcorporaties hechten veel waarde aan een hoge klanttevredenheid. Een tevreden huurder betekent een goede dienstverlening, is vaak de gedachtegang. Maar eigenlijk betekent een tevreden huurder vooral dat je goed, of heel goed, aan de verwachtingen hebt voldaan. Te hoge verwachtingen kunnen een prima dienstverlening onderuit halen, en lage verwachtingen kunnen slecht ingerichte of slecht uitgevoerde processen verdoezelen. Voor de eigen waardering én die van de klant is dus zowel de dienstverlening zelf als het managen van de verwachtingen belangrijk. Ál het contact tussen huurder en woningcorporatie beïnvloedt de verwachtingen die de huurder heeft bij de dienstverlening. Dat betekent dat verwachtingen en daarmee de tevredenheid te sturen zijn. Het betekent ook dat consistentie belangrijk is. Bij die consistentie helpt een Klantvisie. In haar Klantvisie maakt een corporatie een keuze voor het dienstverleningsniveau dat zij nastreeft. Op basis daarvan stroomlijnt ze de klantcontacten en managet ze de verwachting van de huurder. Dat maakt de Klantvisie een van de primaire bouwstenen van de organisatie. Klantvisie slaat een brug tussen wat de corporatie kan en wil betekenen, en wat klanten (kunnen) verwachten. Een goede Klantvisie leidt tot betere dienstverlening en een tevredener huurder.
Bestuurders, Managementteams en Beleidsadviseurs
Na dit college weet u:
Ronald Koopman
7 PE-punten
Bent u als bestuurder, RvC of managementteam geïnteresseerd in het incompany college 'Naar een geïmplementeerde klantvisie in 7 stappen', vul dan hier uw gegevens in.
Zie Algemene leveringsvoorwaarden en klachtenprocedure CorporatieCollege.nl
Nestas communicatie, Esther Rijken Telefoon: (036) 530 77 00 E-mail: e.rijken@nestas.nl